От няколко дни кюстендилската общественост се
вълнува от т. нар. оптимизация на
мрежата на общинските основни училища на територията на община Кюстендил. Кметът
Петър Паунов, който е вносител на докладната записка, предлага считано от 2020/2021 учебна година, като 4 от основните общински
училища се преобразуват в 3 основни училища. Предложението е II ОУ „Даскал Димитрий“ да се влее в III ОУ „Проф. Марин Дринов“.,
V ОУ
„Христо Ботев“ в I ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“. VII ОУ „Ильо войвода“
и IV ОУ „Иван Вазов“ да
преминат под шапката на VI
ОУ „Паисий Хилендарски“. Мотивите за това
предложение основно са намаляването на броя на учениците в общината. Посочени
са справки за броя на учениците през последните
5 години. Нормално! Вероятно това
е тенденция в цялата страна, не само на територията на община Кюстендил. Като
друг мотив e посочено съществуването на
паралелки под допустимия минимум. За настоящата учебна година той е 11. А малкият
брой ученици води до невъзможност на
училищата да осигурят финансовата
издръжка на базата на единните разходни
стандарти, т. нар. „делегирани бюджети“ или „парите следват ученика“. За последните 5 години II ОУ е дофинансирано със 74 403 лв,
а миналата година са отпуснати на V ОУ 2086 лв. нататък в докладната записка са
посочени данни за прием н първи клас, необходимост от осигуряване на качествен
процес, десегрегация на ромските ученици и т.н. Нарочно влизам в такива
подробности, за да е съвършено ясно какво се иска от нас да гласуваме като общински съветници и
какви са доводите за подкрепа на предложението.
На пресконференция в петък
/21.02.2020 г./ кметът на община Кюстендил заявява : „Сградите, екипите,
образователните колективи ще бъдат запазени!“, а докладната записка на стр. 5
пише: „Намаляване на административния персонал и насочване на освободения ресурс
към подобряване на качеството на образованието“.
С мен се свързаха преподаватели
от няколко училища. Те са силно обезпокоени, че с това преструктуриране не се
цели само административна реформа, а ще бъдат засегнати и педагози. Не са
съгласни с тезата, че по този начин ще се повиши нивото на образование в
слетите училища, а още повече, че те би трябвало да останат да съществуват в
същия вид, в същите сгради, с друг директор, счетоводител и администратор… Звъняха ми и родители.
Отдавна ми е ясно, че съсипването
на образователната система е държавна политика. Липсата на достатъчно ученици и
делегираните бюджети ще ни изправят все повече пред такава ситуация в много
общини. Българското образование за мен съществува само на хартия, в закони,
наредби, правилници и стратегии. Няколко дни чета информация, разговарям с хора
от системата, с цел да се намери изход от ситуацията и той да не е сливане на
училищата. Но, уви… Първата крачка е оптимизация, сливане или както искате го наречете, втората - закриване, а последната е търсене на инвеститор, който да купи сградата. А професията на учителя ми изглежда обречена, а не
непривлекателна! Не ставайте учители,
защото утре няма да има къде и на кого да преподавате!
Няма коментари:
Публикуване на коментар